keskiviikko 12. marraskuuta 2014

Kokemuksia opiskelusta Turkissa

Päätin lähteä vaihtoon Turkkiin, jotta voin olla yhdessä mieheni kanssa kuitenkaan keskeyttämättä opintojani. Olen kuitenkin todennut jo kauan sitten, että en minä täällä myöskään hirveästi edistä opintojani. Kuten aiemmin kirjoitin: kaikki kurssini meni uusiksi täällä ollessa, paitsi turkin kurssi. Ne kurssit joita olin Suomessa valinnut ovat edellisen lukukauden kursseja. Näistä kursseista, joita täällä nyt käyn, ei oikein löydy vastaavanlaisia kursseja joita minulla olisi Suomessa tänä syksynä. Joten opintopisteet näistä kursseista tulee menemään aikalailla vapaavalintaisiin kursseihin luulisin. Mutta eiköhän tästä selvitä ja enköhän saa tämän syksyn kurssit myöhemmin jossain vaiheessa suoritettua.


Alku aika joidenkin kurssien osalta meni siinä, että odottelimme opettajan tuloa turhaan. Monesti jotain kautta kuulimme, että kurssi alkaa vasta ensi viikolla. Näin saattoi käydä pariinkiin otteeseen. Joten muutama viikko meni näiden kurssien osalta ennen kuin edes tapasimme opettajat. Kun sitten viimein tapasimme näiden kolmen kurssin opettajat (kahdessa kurssissa sama opettaja), meille selvisi ettei meidän tarvitse käydä luennoilla, eikä meillä ole koettakaan. Näistä kolmesta kurssista meidän tulisi valmistaa yhteensä neljä esitelmää. Eilen kahdella parilla oli ensimmäinen esitelmä yhden kurssin osalta, minun ja parini esitelmän piti olla ensi viikolla. Opettaja kuitenkin sanoi, että hän ei ole Antalyassa ensi viikolla. Kysyimme sitten, että mites meidän esitelmä? Milloin me sen esitämme? Siihen hän totesi, että voimme lähettää tekemämme Powerpointin hänelle sähköpostiin, ja samoin kaksi muutakin esitelmää. Esitykset saatetaan pitää JOS on aikaa. Veikkaan että aikaa esitelmille ei ole, eikä meidän tarvitse esittää niitä, eli aika helpolla päästään. :D Eli minun tosiaan pitää kuitenkin tehdä nuo esitelmät ja ainakin yhdestä kurssista esitelläkin, ainakin näillä näkymin.


Muut kolme kurssia joita minulla on, on turkin ja englannin kurssi sekä lentopallokurssi. Turkin kurssilla olen ollut joka kerta, kun se vain on ollut. Viime kerralla meille kerrottiin jo, milloin on loppukoe, se on 15.12. Se koe, josta aiemmin mainitsin, ei ollutkaan mikään kunnon koe. Se oli lyhyt ja helppo, ja sain siitä täydet pisteet. Englannin kurssilla olen käynyt kerran viikossa. Sain tietää varmuudella, että voin tehdä loppukokeen aikaisemmin. Ennen loppukoetta meillä on kuitenkin koe keskellä lukukautta, joka on ensi viikolla. Enköhän siis saa kaikki kurssit suoritettua ennen kotiinpaluuta. Lentopallokurssi ei ole matkailualan kurssi, mutta otin sen lisäksi, koska pidän lentopallosta. Se on pääasiassa suunnattu turkkilaisille opiskelijoille, joten minä ja yksi Erasmus-kaverini olemme ainoat ulkomaalaiset sillä kurssilla. Yhtään kunnon ottelua meillä ei ole ainakaan vielä ollut, vaan olemme harjoitelleet kaikenlaista alkeistä lähtien. Sillä kurssilla olisi myös teoriatunti kerran viikossa, mutta kielen takia meidän ei tarvitse sille osallistua.

Viime kerralla menimmekin yllättäen ulos hiekkakentille pelailemaan. Se oli mukavaa vaihtelua. :)

Kaiken kaikkiaan minulla on ollut tosi vähän koulua, vapaa-aikaa on paljon enemmän. Ilmeisesti opettajat täällä eivät välttämättä ole niin kiinnostuneita pitämään luentoja Erasmus-opiskelijoille. Tämä ei kuitenkaan päde kaikkiin aloihin tai kaikkiin opettajiin. Joidenkin alojen opiskelijoilla oikeasti on paljon enemmän koulua ja tekemistä sen suhteen, ja myös ainakin pari matkailun kurssin opettajaakin pitävät luentoja. Minä vain en sattumalta ole sellaisia kursseja valinnut. ;) Ihan oikeasti sattumalta, myöhemmin vain olen kuullut niistä parista muusta kurssista vähän tarkemmin.

Tässä ympäristössä meillä on tapana istua ja juoda teetä sellaisina päivinä, kun on koulua. :)

Tällä kertaa on tullut matkustettua vähän enemmän Turkissa. Aikasemmin, kun olen ollut Alanyassa tai Mahmutlarissa, on tullut ajeltua skootterilla vain siinä lähistöllä, sekä tehtyä pari päiväreissua Ankaraan. Tällä kertaa olemme käyneet jo ainakin Pamukkalessa, Kappadokiassa, Olympoksessa ja Phaseliksessa. Vielä olisi tarkoitus mennä käymään ainakin Izmirissä ja Ankarassa. Istanbulissakin haluaisin käydä, mutta saa nyt nähdä, miten aika riittää, koska koulua on kuitenkin ainakin vähäsen. Ihan hyvä, että matkailun opiskelija näkee uusia ja erilaisia paikkoja, eli ei siis ihan turhaa olla täällä koulutuksenkaan kannalta. ;) Aina jotain uutta ja hyödyllistä varmasti oppii. Kokemuksena tämä on mahtava ja olen saanut uusia tuttavuuksia monesta eri maasta. Tämän jälkeen on vaihtoehtoja, minne voisi matkustaa, jos vain jonnekkin muualle kuin Turkkiin aikoisi suunnata. :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Piristä päivääni jättämällä kommentti! :)