sunnuntai 31. heinäkuuta 2016

Viikko M/s Jennyllä

Tämä viikko on ollut harjoittelun kannalta hieman erilainen. Olen ollut tekemässä asiakaskyselyä M/s Jennyllä Tankarin risteilyillä. Olen siis käynyt tällä viikolla viisi kertaa Tankarissa. Asiakaskyselyosuuden olen hoitanut aina paluumatkalla, joten muun ajan olen vain voinut nauttia merimatkasta sekä Tankarin majakkasaaresta. Viikko on ollut ihanan vaihteleva, säät ovat suosineet ja olen nyt monta mukavaa kokemuksta rikkaampana.





On ollut mukavaa olla osana iloisten turistien joukkoa. Miten iloiseksi yksi pikkupoika tulikaan, kun kävi kurkkaamassa laivan sivulta ja näki Tankarin saaren olevan jo ihan lähellä. "Me tultiin Tankariin! Me tultiin Tankariin!" kuului niin onnellinen huuto tuon pojan suusta hänen juostessa samalla edestakaisin. Paljon muitakin söpöjä pikkuisia on ollut mukana - myös koiria. Mukava on ollut myös, kun jotkut ihmiset ovat alkaneet enemmänkin juttelemaan. Yksi risteily oli siitä erilaisempi, että silloin suurin osa laivan matkustajista oli italialaisia, puhallinorkesteri huoltojoukkoineen. Puheen sorina oli tuolloin selvästi normaalia voimakkaampi astuessani laivaan. Saimme myös kuunnella muutaman tähän italialaiseen puhallinorkesteriin kuuluvan nuoren soittoa laivalla. Tuona päivänä saaressa oli myös musiikkia. Kokkolalainen Vellamo ja jyväskyläläinen Teatterilesket viihdyttivät Tankarin Kahvilan terassilla. Seuraavana päivänä siitä oli hieman erilainen porukka koossa. Osa porukasta kuului nimittäin hääseurueeseen. Niin he saivat toisensa Tankarin kirkossa, ja juhlinta jatkui paluumatkalla laivassa. Porukan lähtiessä vielä yksi hääseurueeseen kuulunut totesi minulle reissun olleen hyvä ja lausuipa vielä iloisena runonkin. Olen saanut tutustua paremmin laivan henkilökuntaan, erityisesti kansimiesten kanssa on tullut juteltua. Mielenkiintoista on ollut kuulla heidän tulevista ammateistaan, ja jotakin olen oppinut kansimiehen työstäkin seuratessani sitä vierestä. Kansimiehen opastuskierroksella olen kuullut mielenkiintoisia tarinoita ja oppinut lisää saaren historiasta, mm. kivikummelin tarinan. Siitä, miten kivikummeli on syntynyt, ja muista mielenkiintoisista faktoista voi lukea täältä. Sain myös vastauksen kysymykseen - mitä yhteistä on Tankarin majakalla ja Eiffel-tornilla? No, voin vastauksen tässä paljastaakin - molemmat ovat saman firman suunnittelemia. Olen myös saanut nauttia näistä ihanista ilmoista ulkosalla. Voi mikä rauhallisuus onkaan kävellessä yksin saaren luontopolulla. Sitä pitkin kävellessäni kohden majakkaa soittivat heinäsirkatkin kovasti. Olisi joskus hienoa olla yötäkin saarella, jotta voisi nauttia tuosta ihanasta saaren tunnelmasta pidempäänkin. Tähän kuitenkin päättyi tämän viikon Tankar-käynnit. Vielä kuitenkin palaan sinne, varmaankin ihan pian.










Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Piristä päivääni jättämällä kommentti! :)